Γιατί να ασχοληθούν τα παιδιά με τον αθλητισμό

Μία άκρως ενδιαφέρουσα έρευνα διεξήχθη στις ΗΠΑ από το PCSFN Science Board το 2020, αναφορικά με τα οφέλη που πιστεύουν οι γονείς ότι έχουν τα παιδιά τους, εφόσον αυτά ασχοληθούν από μικρή ηλικία με τον αθλητισμό. Τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής είναι πραγματικά εντυπωσιακά, σχετικά με τα οφέλη που παρέχει η **ενασχόληση με τον αθλητισμό **από μικρή ηλικία, αλλά ακόμη πιο εντυπωσιακό είναι το γεγονός, ότι αυτά ενισχύονται μέσα από τη βιβλιογραφία και σχετικές επιστημονικές μελέτες.

Το όραμα του National Youth Sports Strategy

Ο συγκεκριμένος οργανισμός στις ΗΠΑ έχει όραμα να δώσει σε όλους τους νέους την ευκαιρία, το κίνητρο και την πρόσβαση να αθλούνται - ανεξάρτητα από

τη φυλή, την εθνικότητα, το φύλο, την ικανότητα ή τον τόπο διαμονής τους. Γιατί όμως επιμένει στην άθληση των νέων; Η έρευνα δείχνει ότι η συμμετοχή σε

αθλήματα από τα πρώτα χρόνια της ζωής μας, μπορεί να οδηγήσει σε άμεσα και μακροπρόθεσμα οφέλη για τα ίδια τα παιδιά, τους νέους, τις οικογένειές τους και την κοινωνία μας.

Ψυχική, συναισθηματική και κοινωνική υγεία

Το 73% των γονέων πιστεύει ότι ο αθλητισμός ωφελεί την ψυχική υγεία του παιδιού τους. Και η αλήθεια είναι ότι έχουν δίκιο, καθώς η ενασχόληση των παιδιών με τον αθλητισμό σχετίζεται με:

  • Χαμηλότερα ποσοστά άγχους και κατάθλιψης (2,5)
  • Χαμηλότερες ποσότητες άγχους (5,6)
  • Υψηλότερη αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση (3,7-9)
  • Μειωμένο κίνδυνο αυτοκτονίας (5,10,11)
  • Αποφυγή κατάχρησης ουσιών και λιγότερες επικίνδυνες συμπεριφορές (5,8,12)
  • Αυξημένες γνωστικές επιδόσεις (5,13-15)
  • Αυξημένη δημιουργικότητα (16)
  • Μεγαλύτερη απόλαυση όλων των μορφών σωματικής δραστηριότητας (17)
  • Βελτιωμένη ψυχολογική και συναισθηματική ευημερία για τα άτομα με αναπηρίες (18)
  • Αυξημένη ικανοποίηση από τη ζωή (19,20)

Σωματική Υγεία

Το 88% των γονέων πιστεύει ότι ο αθλητισμός ωφελεί τη σωματική υγεία του παιδιού τους. Πράγματι, η συμμετοχή είναι ένας τρόπος για να αποκτήσουν οι νέοι τη σωματική δραστηριότητα που χρειάζονται που χρειάζονται για να είναι σε φόρμα και να παραμένουν υγιείς.

Η συμμετοχή στη σωματική δραστηριότητα σχετίζεται με:

  • Βελτίωση της υγείας των οστών (21)
  • Βελτιωμένη κατάσταση βάρους (5,21)
  • Αυξημένη καρδιοαναπνευστική και μυϊκή φυσική κατάσταση (5,21)
  • Μειωμένος κίνδυνος καρκίνου και διαβήτη (22,23)

Η συμμετοχή σε αθλήματα σχετίζεται με:

  • Αυξημένα επίπεδα σωματικής δραστηριότητας (24)
  • Βελτίωση της καρδιαγγειακής ικανότητας (24)
  • Μειωμένο ποσοστό σωματικού λίπους για τα κορίτσια (24)
  • Αυξημένη συνολική ποιότητα ζωής (19,20)

Εκπαιδευτική και επαγγελματική επιτυχία

Το 55% των γονέων πιστεύει ότι ο αθλητισμός θα ωφελήσει τα παιδιά τους ακαδημαϊκά και θα βελτιώσει τη μελλοντική τους σταδιοδρομία. Το 80% των γονέων πιστεύει ότι ο αθλητισμός βοήθησε το παιδί τους να μάθει για την πειθαρχία και την αφοσίωση, καθώς και πώς να τα πηγαίνει καλά με άλλους.

Η έρευνα υποστηρίζει αυτές τις πεποιθήσεις, αφού η συμμετοχή σε αθλήματα σχετίζεται με:

  • Βελτίωση της ομαδικής εργασίας, των κοινωνικών δεξιοτήτων και κοινωνική υπευθυνότητα (3,9)
  • Βελτιωμένες δεξιότητες ζωής (π.χ., καθορισμός στόχων, διαχείριση του χρόνου, εργασιακό ήθος, ενσυναίσθηση, διαπραγμάτευση (9,25,26)
  • Αυξημένη ενδυνάμωση, προσωπική ευθύνη και αυτοέλεγχος (9,27)
  • Βελτιωμένες εκπαιδευτικές και επαγγελματικές δεξιότητες (π.χ. αποφασιστικότητα, επιμονή, ανθεκτικότητα, κριτική σκέψη (9)
  • Υψηλότερα επίπεδα ακαδημαϊκών επιτευγμάτων (5,28-34)
  • Μεγαλύτερες ηγετικές ικανότητες (5,35-37)
  • Οι αθλητές γυμνασίου είναι πιο πιθανό να φοιτήσουν και να αποφοιτήσουν από κολέγιο τετραετούς φοίτησης (10,33,38-41)

Δια βίου συμμετοχή

Το 73% των ενηλίκων που αθλούνται συμμετείχαν σε αθλητικές δραστηριότητες και στην παιδική τους ηλικίας. Αυτό σημαίνει ότι έχτισαν τη συνήθεια της σωματικής δραστηριότητας νωρίς και καρπώνονται τα οφέλη στην ενήλικη ζωή.

Η δια βίου συμμετοχή στον αθλητισμό μπορεί να οδηγήσει σε βελτιωμένα αποτελέσματα στην ψυχική υγεία. (6,42)

Πάνω από το 50% των ενηλίκων που συμμετέχουν σε αθλήματα πιστεύουν ότι η συμμετοχή μειώνει το άγχος και βελτιώνει την ψυχική υγεία. (1)

Οι έφηβοι που αθλούνται είναι 8 φορές περισσότερο πιθανόν να είναι σωματικά δραστήριοι στην ηλικία των 24 ετών σε σχέση με τους εκείνοι που δεν αθλούνται. (43)

Η συμμετοχή σε αθλήματα οδηγεί σε άμεση ψυχολογικά οφέλη, και αυτά μπορούν να

συνεχίζονται ακόμη και μετά την αποχώρηση από τον αθλητισμό. (44)

Οικονομικός και κοινωνικός αντίκτυπος

Τα οφέλη του αθλητισμού για τη νεολαία επεκτείνονται πέρα από το πεδίο και ακόμη και πέρα από τον συμμετέχοντα.

Η συμμετοχή στον αθλητισμό και τη σωματική δραστηριότητα μπορεί να οδηγήσει σε:

  • Μείωση των άμεσων, έμμεσων και προσωπικών δαπανών υγειονομικής περίθαλψης (45-47)
  • Ισχυρότερη μακροπρόθεσμη αγορά εργασίας (48,49)

Παραπομπές

1. National Public Radio, Robert Wood Johnson Foundation, Harvard T.H. Chan School of Public Health. Sports and Health in America; 2015. https://www.rwjf.org/en/library/

research/2015/06/sports-and-health-in-america.html

2. Sanders CE, Field T, Diego M, Kaplan M. Moderate involvement in sports is related to lower depression levels among adolescents. Adolescence. 2000;35(140):793-797. Accessed July 10, 2020. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11214216/

3. Eime RM, Young JA, Harvey JT, Charity MJ, Payne WR. A systematic review of the psychological and social benefits of participation in sport for children and adolescents: informing development of a conceptual model of health through sport. Int J Behav Nutr Phys Act. 2013;10(1):98. doi:10.1186/1479-5868-10-98

4. Pluhar E, McCracken C, Griffith KL, Christino MA, Sugimoto D, Meehan WP. Team sport athletes may be less likely to suffer anxiety or depression than individual sport athletes . J Sports

Sci Med. 2019;18(3):490-496. Accessed July 10, 2020. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31427871

5. Logan K, Cuff S, LaBella CR, et al. Organized sports for children, preadolescents, and adolescents. Pediatrics. 2019;143(6). doi:10.1542/peds.2019-0997

6. Jewett R, Sabiston CM, Brunet J, O’Loughlin EK, Scarapicchia T, O’Loughlin J. School sport participation during adolescence and mental health in early adulthood. J Adolesc Health.

2014;55(5):640-644. doi:10.1016/j.jadohealth.2014.04.018

7. Harrison PA, Narayan G. Differences in behavior, psychological factors, and environmental factors

associated with participation in school sports and other activities in adolescence. J Sch Health. 2003;73(3):113-120. doi:10.1111/j.1746-1561.2003.tb03585.x

8. Key Findings | Healthy Sport Index | Healthy Sport Index | Aspen Institute Sports and Society Program. Healthy Sport Index. Accessed July 10, 2020. https://healthysportindex.com/report/key-findings/

9. Whitley MA, Massey WV, Wilkison M. A systems theory of development through sport for traumatized and disadvantaged youth. Psychol Sport Exerc. 2018;38:116-125. doi:10.1016/j.psychsport.2018.06.004

10. Women’s Sports Foundation. Health Risks and the Teen Athlete. 2000. Accessed July 10, 2020. https://www. womenssportsfoundation.org/articles_and_report/health-risks-teen-athlete/

11. Staurowsky EJ, DeSousa MJ, Ducher G, et al. Her Life Depends On It II: Sport, Physical Activity, and the Health and Well-Being of American Girls and Women. 2009. Accessed July 10, 2020. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED515840.pdf

12. Kwan M, Bobko S, Faulkner G, Donnelly P, Cairney J. Sport participation and alcohol and illicit drug use in adolescents and young adults: a systematic review of longitudinal studies. Addict Behav. 2014;39(3):497-506. doi:10.1016/j.addbeh.2013.11.006

13. Piché G, Fitzpatrick C, Pagani LS. Associations between extracurricular activity and self-regulation: a longitudinal study from 5 to 10 years of age. Am J Health Promot. 2015;30(1):e32-e40. doi:10.4278/ajhp.131021-QUAN-537

14. Hillman CH, Pontifex MB, Castelli DM, et al. Effects of the FITKids randomized controlled trial on executive control and brain function. Pediatrics. 2014;134(4):e1063-e1071. doi:10.1542/peds.2013-3219

15. Hillman CH, Castelli DM, Buck SM. Aerobic fitness and neurocognitive function in healthy preadolescent children. Med Sci Sports Exerc. 2005;37(11):1967-1974. doi:10.1249/01.mss.0000176680.79702.ce

16. Bowers MT, Green BC, Hemme F, Chalip L. Assessing the relationship between youth sport participation settings and creativity in adulthood. Creat Res J. 2014;26(3):314-327. doi:10.1080/10400419.2014.929420

17. Michael SL, Coffield E, Lee SM, Fulton JE. Variety, enjoyment, and physical activity participation among high school students. J Phys Act Health. 2016;13(2):223-230. doi:10.1123/jpah.2014-0551

18. Puce L, Marinelli L, Girtler NG, et al. Self-perceived psychophysical well-being of young competitive swimmers with physical or intellectual impairment. Percept Mot Skills. 2019;126(5):862-885. doi:10.1177/0031512519865849

19. Yazicioglu K, Yavuz F, Goktepe AS, Tan AK. Influence of adapted sports on quality of life and life satisfaction in sport participants and non-sport participants with

physical disabilities. Disabil Health J. 2012;5(4):249-253. doi:10.1016/j.dhjo.2012.05.003

20. Groff DG, Lundberg NR, Zabriskie RB. Influence of adapted sport on quality of life: perceptions of athletes with cerebral palsy. Disabil Rehabil. 2009;31(4):318-326. doi:10.1080/09638280801976233

21. 2018 Physical Activity Guidelines Advisory Committee. 2018 Physical Activity Guidelines Advisory Committee Scientific Report. Part F. Chapter 8: Youth. Washington, DC: U.S. Department of Health and Human Services; 2018.

22. Moore SC, Lee IM, Weiderpass E, et al. Association of leisure-time physical activity with risk of 26 types of cancer in 1.44 million adults. JAMA Intern Med. 2016;176(6):816- 825. doi:10.1001/jamainternmed.2016.1548

23. Arslanian S, Bacha F, Grey M, Marcus MD, White NH, Zeitler P. Evaluation and management of youth-onset type 2 diabetes: A position statement by the American diabetes

association. Diabetes Care. 2018;41(12):2648-2668. doi:10.2337/dci18-0052

24. Telford RM, Telford RD, Cochrane T, Cunningham RB, Olive LS, Davey R. The influence of sport club participation on physical activity, fitness and body fat during childhood and

adolescence: the LOOK Longitudinal Study. J Sci Med Sport.

2016;19(5):400-406. doi:10.1016/j.jsams.2015.04.008 25. Hermens N, Super S, Verkooijen KT, Koelen MA. A systematic review of life skill development through sports

programs serving socially vulnerable youth. Res Q Exerc Sport. 2017;88(4):408-424. doi:10.1080/02701367.2017.1355527 Developed by the President’s Council on Sports, Fitness & Nutrition Science BoardBenefits of Youth Sports4

26. Holt NL, Neely KC, Slater LG, et al. A grounded theory of positive youth development through sport based on results from a qualitative meta-study. Int Rev Sport Exerc Psychol.

2017;10(1):1-49. doi:10.1080/1750984X.2016.1180704

27. Whitley MA, Massey WV, Wilkison M. A programme evaluation of ‘Exploring Our Strengths and Our Future’: Making sport relevant to the educational, social, and emotional needs of youth. J Sport Dev. 2017;5(9):21-35. Accessed July 10, 2020. https://jsfd.org/2017/09/01/a- programme-evaluation-of-exploring-our-strengths-and-our- future-making-sport-relevant-to-the-educational-social-and- emotional-needs-of-youth/

28. Holt NL, Kingsley BC, Tink LN, Scherer J. Benefits and challenges associated with sport participation by children and parents from low-income families. Psychol Sport Exerc. 2011;12(5):490-499. doi:10.1016/j.psychsport.2011.05.007

29. Jonker L, Elferink-Gemser MT, Visscher C. Talented athletes and academic achievements: a comparison over 14 years. High Abil Stud. 2009;20(1):55-64. doi:10.1080/13598130902863691

30. Brettschneider W-D. Risks and opportunities: adolescents in top-level sport–growing up with the pressures. Eur Phys Educ Rev. 1999;5(2):121-133. doi:10.1177/1356336X990052004

31. Jonker L, Elferink-Gemser MT, Toering TT, Lyons J, Visscher C. Academic performance and self-regulatory skills in elite youth soccer players. J Sports Sci. 2010;28(14):1605-1614. doi:10.1080/02640414.2010.516270

32. Umbach PD, Palmer MM, Kuh GD, Hannah SJ. Intercollegiate athletes and effective educational practices: winning combination or losing effort? Res High Educ. 2006;47(6):709-

733. doi:10.1007/s11162-006-9012-9

33. Marsh HW, Kleitman S. School athletic participation: mostly gain with little pain. J Sport Exerc Psychol. 2003;25(2):205-228. doi:10.1123/jsep.25.2.205

34. Donnelly JE, Hillman CH, Castelli D, et al. Physical activity, fitness, cognitive function, and academic achievement in children: a systematic review. Med Sci Sports Exerc. 2016.

doi:10.1249/MSS.0000000000000901

35. Holt NL, Tink LN, Mandigo JL, Fox KR. Do youth learn life skills through their involvement in high school sport? a case study. Can J Educ/Rev Can l’éducation. 2008;31(1):281-304.

doi:10.2307/20466702

36. Hansen DM, Larson RW, Dworkin JB. What adolescents learn in organized youth activities: a survey of self-reported developmental experiences. J Res Adolesc. 2003;13(1):25-55.

doi:10.1111/1532-7795.1301006

37. Larson RW, Hansen DM, Moneta G. Differing profiles of developmental experiences across types of organized youth activities. Dev Psychol. 2006;42(5):849-863. doi:10.1037/0012-

1649.42.5.849

38. Veliz P, Sabo D, Cadzow R, et al. Teen Sport in America: Why Participation Matters. 2018. Accessed July 10, 2020. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED588345.pdf

39. Marsh HW. The effects of participation in sport during the last two years of high school. Sociol Sport J. 1993;10(1):18-43. doi:10.1123/ssj.10.1.18

40. Snyder E, Spreitzer E. High school athletic participation as related to college attendance among Black, Hispanic, and White males. Youth Soc. 1990;21(3):390-398.

doi:10.1177/0044118X90021003005

41. Troutman KP, Dufur MJ. From high school jocks to college grads: assessing the long-term effects of high school sport participation on females’ educational attainment. Youth

Soc. 2007;38(4):443-462. doi:10.1177/0044118X06290651

42. Easterlin MC, Chung PJ, Leng M, Dudovitz R. Association of team sports participation with long-term mental health outcomes among individuals exposed to adverse childhood experiences. JAMA Pediatr. 2019;173(7):681-688. doi:10.1001/jamapediatrics.2019.1212

43. Perkins DF, Jacobs JE, Barber BL, Eccles JS. Childhood and adolescent sports participation as predictors of participation in sports and physical fitness activities during young adulthood. Youth Soc. 2004;35(4):495-520. doi:10.1177/0044118X03261619

44. Bullock GS, Collins GS, Peirce N, Arden NK, Filbay SR. Health-related quality of life and flourishing in current and former recreational and elite cricketers. Health Qual Life

Out. 2020;18(1):41. doi:10.1186/s12955-020-01301-7

45. Ding D, Lawson KD, Kolbe-Alexander TL, et al. The economic burden of physical inactivity: a global analysis of major non-communicable diseases. Lancet.

2016;388(10051):1311-1324. doi:10.1016/S0140-6736(16)30383-X

46. Kruk J. Health and economic costs of physical inactivity. Asian Pac J Cancer Prev. 2014;15(18):7499-7503. doi:10.7314/APJCP.2014.15.18.7499

47. Xu X, Ozturk OD, Turk MA, McDermott SW. Physical activity and disability: an analysis on how activity might lower medical expenditures. J Phys Act Health. 2018;15(8):564-571. doi:10.1123/jpah.2017-0331

48. Council of Economic Advisors. The Potential for Youth Sports to Improve Childhood Outcomes . 2018. Accessed July 10, 2020. https://www.whitehouse.gov/wp-content/

uploads/2018/05/The-Potential-for-Youth-Sports-to-Improve-Childhood-Outcomes.pdf

49. Sahlin KB, Lexell J. Impact of organized sports on activity, participation, and quality of life in people with neurologic disabilities. PM&R J Inj Funct Rehabil. 2015;7(10):1081-1088.

doi:10.1016/j.pmrj.2015.03.0

Συντάκτης: Νεκτάριος Οικονόμου